Suomainen tukkiauto metsämaisemassa.
Suomainen tukkiauto metsämaisemassa. Kuvituskuva © (2025) Toivo Miettinen

 

Sähköinen perävaunu vetovoimaksi metsäautoteille

Sähköistä vetoa metsäautoteille – akustolla ja sähkövoimansiirrolla varustettu tukkiperävaunu mullistaa puutavarakuljetuksen

 

Teksti: Toivo Miettinen

Metsäkuljetuksissa liikutaan usein olosuhteissa, jotka haastavat kaluston ja kuljettajan äärirajoille. Pehmeät metsäautotiet, pitkät nousut ja kuormauspaikat keskellä korpea ovat arkipäivää. Kun tukkiauto kaartaa metsään, sen on selvittävä sekä perille että takaisin – säässä kuin säässä, kuorman kanssa ja aikataulussa.

Suomalainen idea voisi tuoda metsäteille uutta voimaa: sähkömoottorilla varustettu tukkiperävaunu, joka avustaa vetoautoa sekä maastoajossa että siirto-osuuksilla. Innovaatio yhdistää sähköistetyn voimansiirron, suuren akuston ja vaihdettavan perävaunun ratkaisuksi, joka soveltuu erityisesti kotimaan raskaaseen puutavarakuljetukseen.

 

Lisää voimaa, pienempi kulutus

Perävaunun oma sähkömoottori kytkeytyy tarvittaessa vetotyöhön. Tämä tuo etua erityisesti upottavilla tai liukkailla alustoilla ja nousuvoittoisissa maastoissa, joissa vetoauton yksinään tuottama pitokyky ei aina riitä edes tasauspyörästön lukon ja ketjujen kanssakaan.

Maasto-osuuden jälkeen siirtoajossa voidaan myös hyödyntää perävaunun akustoa ja sähkömoottoria  – tämä vähentää dieselmoottorin kuormitusta ja pienentää polttoaineen kulutusta. Samalla pakokaasupäästöt pienenevät ja kaluston käyttöikä pitenee.

 

Vaihtoperävaunulla katkeamatonta ajoa

Yksi ratkaisun keskeisistä ideoista on vaihdettava perävaunu, jonka akku ladataan erikseen yhdistelmän ollessa työvuorossa. Kun kuorma on purettu, yhdistelmään kytketään uusi, valmiiksi ladattu perävaunu, ja näin aikaa ei hupene akkujen lataamiseen.

Ajoneuvo pysyy liikkeessä lähes katkeamattomasti. Sähköistetty perävaunu tuo hyötyä ajansäästössä ja tasaisessa vetosuoritteessa, kertoo idean kehittäjä, Toivo Miettinen.

Perävaunun sähköjärjestelmä on suunniteltu toimimaan automaattisesti ja älykkäästi: se jakaa vetotehoa tarpeen mukaan ja voi myös jarrutustilanteessa ottaa talteen liike-energiaa, ladaten akkua esimerkiksi myötämäissä tai jarrutuksissa. Sähköjärjestelmän käyttö raskaan auton hidastamiseen säästää myös jarruja.

 

Suunniteltu suomalaisiin oloihin

Suomen vaihtelevat vuodenajat ja raskas kuormitus ovat olleet idean viriämisen lähtökohtina. Akustot sijoitetaan perävaunun runkoon matalalle, jolloin painopiste säilyy alhaalla. Lämpötilaolosuhteet on ratkaistavissa eristyksellä ja lämmitysjärjestelmällä, ja koko rakenne voidaan mitoittaa metsäkäytön vaatimuksiin.

Tavoitteena ei ole ainoastaan lisätä sähköä kuljetukseen, vaan tehdä kuljetuksesta kokonaisuutena tuottavampaa ja toimintavarmempaa, Miettinen summaa.

 

Mahdollisuus pilotoida ja viedä vientiin

Sähköistetty tukkiperävaunu ei jää visioasteelle, mikäli voidaan pilotoida konseptia yhteistyössä kuljetusyritysten ja metsäalan toimijoiden kanssa. Yhdistelmä voisi tulevaisuudessa skaalautua muillekin raskaaseen kuljetukseen liittyville aloille: esimerkiksi sora- ja energiapuukuljetuksiin.

Tässä on aineksia jopa vientituotteeksi. Sähköperävaunun toiminta ei rajoitu pelkästään Suomen metsiin – se voisi soveltua hyvin myös Keski-Euroopan vuoristoreiteille tai Kanadan pohjoisiin kuljetusolosuhteisiin.

Kun puun kuljetus muuttuu vähäpäästöisemmäksi, tehokkaammaksi ja teknisesti modernimmaksi, hyötyvät niin urakoitsija kuin ympäristökin. Metsäteiden hiljaisuudessa ei ehkä pian enää kuulla pelkkää dieselmoottorin jylinää – vaan myös sähkömoottorin tasainen, vääntävä hyrinä tekee osansa tukkien matkasta kohti tehdasta.

 

Erotin © Toivo Miettinen

© (2025) Toivo Miettinen