Kuva Martin Winkler – Pixabay
Muinaiset hevon takapuolet hallitsevat melkein kaikkea.
Yhdysvaltojen standardirautatien raideleveys (kiskojen välinen etäisyys) on 4 jalkaa 8,5 tuumaa. Se on erittäin outo luku.
Miksi tätä raideleveyttä käytettiin?
No, koska ne rakennettiin niin Englannissa, ja englantilaiset insinöörit suunnittelivat ensimmäiset Yhdysvaltojen rautatiet.
Miksi englantilaiset rakensivat ne niin?
Koska samat ihmiset, jotka rakensivat varhaiset raitiolinjat, rakensivat ensimmäiset rautatielinjat ja he käyttivät tätä raideleveyttä.
No, miksi 'he' käyttivät sitten tätä raideleveyttä?
Koska ne ihmiset, jotka rakensivat raitiotiet, käyttivät samoja jigejä ja työkaluja, joita he olivat käyttäneet samaa pyöräväliä käyttävien vaunujen rakentamiseen.
Miksi vaunuilla oli juuri tällainen erikoinen pyöräväli?
No, jos olisi yritetetty käyttää jotain muuta väliä, vaunujen pyörät olisivat rikoutuneet useammin joillakin vanhoilla, pitkän matkan teillä Englannissa. Se on näes pyöränurien väli.
Joten kuka rakensi nuo vanhat, uraiset tiet?
Keisarillinen Rooma rakensi ensimmäiset pitkän matkan tiet Eurooppaan (mukaan lukien Englanti) legioonilleen. Nämä tiet ovat olleet käytössä siitä lähtien.
Entä tieväylien urat?
Rooman sotavaunut muodostivat alkuperäiset urat, joiden mukaan kaikkien muiden piti sopeutua tai riskeerata vaunujensa pyörien tuhoutuminen. Koska vaunut oli tehty Keisarillisen Rooman käyttöön, ne olivat kaikki samanlaisia pyörävälin suhteen. Siksi Yhdysvaltojen standardirautatien raideleveys 4 jalkaa 8,5 tuumaa on peräisin alkuperäisistä määrittelyistä Keisarillisen Rooman sotavaunulle.
Byrokratiat elävät ikuisesti.
Joten seuraavan kerran kun saat käsiisi jonkin määrittelmän/menettelyn/prosessin ja päivittelet 'kuka hevonperse onkaan keksinyt tämän', saatat olla aivan oikeassa. Keisarillisen Rooman armeijan sotavaunut tehtiin juuri niin leveiksi, että ne mahtuivat kahden sotaratsun takapuolen väliin (kahden hevon perseet).
Nyt tarinaan tulee uusi käänne: kun näet laukaisualustallaan seisovan avaruussukkulan, siinä on kaksi suurta apurakettia kiinnitettynä pääpolttoainesäiliön sivuille. Nämä ovat kiinteää rakettipolttoainetta käyttäviä moottoreita eli SRB:itä.
SRB:t valmistaa Thiokol tehtaallaan Utahissa.
SRB:itä suunnitelleet insinöörit olisivat mieluummin tehneet ne hieman paksummiksi, mutta SRB:t piti kuljettaa junalla tehtaalta laukaisupaikalle. Tehtaalta kulkeva rautatielinja kulkee vuoren läpi tunnelin kautta, ja SRB:n piti mahtua tuon tunnelin läpi.
Tunneli on hieman leveämpi kuin rautatie, ja kuten nyt tiedät, rautatien leveys on suunnilleen kahden hevosen takapuolen levyinen.
Joten yksi merkittävä avaruussukkulan suunnittelupiirre, joka on ehkä maailman edistyneimmän kuljetusjärjestelmän osa, määräytyi yli kaksi tuhatta vuotta sitten hevosen takapuolen leveyden perusteella.
Ja luulitko, että hevon takapuolena oleminen ei ole tärkeää?